Αυτοκίνητο: Ηλεκτρικό vs συμβατικό - Διαφορές, κόστη και πλεονεκτήματα

 


Συγκριτικός οδηγός ηλεκτρικού και συμβατικού αυτοκινήτου - Ποιο το όφελος της φόρτισης από το παραδοσιακό «γέμισμα» - Που υπάρχουν σημεία φόρτισης (χάρτης) - Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση οικιακού συστήματος φόρτισης

Τα πάνω κάτω στην αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα φέρνει το σχέδιο της κυβέρνησης για την πράσινη μετάβαση. Στο πλαίσιο του νέου κλιματικού νόμου που στόχο έχει τη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η απαγόρευση της πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 και η υποχρέωση να είναι από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο χάρτης της αυτοκίνησης στην Ελλάδα έπειτα από τις πραναφερθείσες ανακοινώσεις αλλάζει ριζικά. Η σταδιακή στροφή των νέων αγοραστών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί μονόδρομο ενώ πλέον στην απόφαση για αγορά νέου οχήματος μπαίνουν αναπόφευκτα και νέες μεταβλητές. Εύλογο ειναι και το ερώτημα που δημιουργείται πλέον στους καταναλωτές για το αν αξίζει πλέον κανείς να αγοράσει συμβατικό αυτοκίνητο.

Οι τιμές αγοράς 

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως τα επόμενα πέντε χρόνια τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα κρατήσουν την «μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις». Και αυτό γιατί οι τιμές των ηλεκτρικών είναι ακόμα υψηλές σε σχέση με τα συμβατικά, με τις διαφορές σε κάποια μοντέλα που βγαίνουν και στις δύο εκδοχές να ξεπερνούν ακόμα και τα 10.000 ευρώ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα ξεκινούν από τα 24.000 ευρώ, με την τελική τιμή μετά την επιδότηση από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να φτάνει τις 20.000 ευρώ.

Πρόκειται για mini μοντέλα τα οποία δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες μιας οικογένειας. Στα ίδια χρήματα η γκάμα είναι πιο ευρεία, με μεγαλύτερα και πιο premium μοντέλα. Για μια οικογένεια το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου προσεγγίζει τα 30.000 ευρώ, με το πιο φτηνό να είναι το Citroen E-C4 C-Cross που πωλείται στα 33.800 ευρώ με την τιμή του μετά την επιδότηση να φτάνει στα . 28.349

Τα πέντε πιο φτηνά ηλεκτρικά μοντέλα είναι τα εξής:

Fiat 500e:24.290 ευρώ/Τιμή με επιδότηση: 19.970 ευρώ

VW e-up: 24.250 ευρώ/Τιμή με επιδότηση: 20.339 ευρώ

Smart EQ fortwo coupe (facelift): 24.990 ευρώ/Τιμή με επιδότηση: 20.960 ευρώ

Peugeot e-208: 31.990 ευρώ/Τιμή με επιδότηση: 26.839 ευρώ

Opel Corsa-e: 32.500 ευρώ/Τιμή με επιδότηση: 27.258

Πόσο θα πέσει η αξία των συμβατικών τα επόμενα χρόνια

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να δημιουργηθεί ένα «στοκ» μεταχειρισμένων ηλεκτρικών που θα είναι προσιτά στην πλειοψηφία των αγοραστών. Παράλληλα μέχρι και το 2026-2027 όπως εκτιμούν οι ίδιοι, κάποιος που αγοράζει νέο συμβατικό αυτοκίνητο σήμερα στην Ελλάδα θα μπορεί να το πουλήσει σε καλή τιμή σαν μεταχειρισμένο καθώς θα υπάρχει ακόμα μεγάλη ζήτηση. 

Σε χαμηλή τιμή θα πωλούνται κυρίως αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες εσωτερικής καύσης οι ιδιοκτήτες των οποίων πληρώνουν από τώρα μεγάλα ποσά για τέλη κυκλοφορίας και ρύπους, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. 

Κόστος μετακίνησης

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ήδη κερδίσει ένα αξιοπρόσεκτο κομμάτι της αγοράς και ένας από τους βασικούς λόγους είναι το ελάχιστα έξοδα για τη μετακίνηση, δηλαδή το χαμηλό κόστος φόρτισης. Το ερώτημα που τίθεται κάθε φορά είναι πόσο κοστίζει σήμερα στην Ελλάδα η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται το βράδυ στο σπίτι ή στο χώρο στάθμευσης της επιχείρησης αν αναφερόμαστε για εταιρικούς στόλους. Σε αυτή την περίπτωση η εγκατάσταση συστημάτων φόρτισης Επιπέδου 2, που φορτίζουν λίγο πιο γρήγορα από την απλή παροχή του σπιτιού μας στοιχίζουν από 600 έως 1.200 ευρώ, ανάλογα με την μάρκα, ενώ σε αυτή την τιμή θα πρέπει να βάλουμε και το κόστος εγκατάστασης που γίνεται από ειδικευμένο προσωπικό και στοιχίζει περίπου 300 ευρώ.

Σημαντική επισήμανση αποτελεί ότι η απλή ολονύκτια φόρτιση στο σπίτι δεν χρειάζεται κανένα είδους φορτιστή και η κατανάλωση της ενέργειας είναι αυτή ακριβώς που θα «γράψει» ο μετρητής του ηλεκτρικού παρόχου. Με τις ισχύουσες τιμές να αναφέρουμε ότι σ' ένα κυμαινόμενο  οικιακό τιμολόγιο χρεώνεται με την κρατική ενίσχυση στα 0,270 με 0,280 ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που καταναλώνει 20 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα διαδρομής θα απαιτήσει για τη διαδρομή αυτή ενέργεια αξίας από 5,40 έως 5,60 ευρώ.

Δηλαδή την τιμή περίπου δύο λίτρων βενζίνης, η τιμή της οποίας είναι σήμερα περίπου στα 1,8 ευρώ το λίτρο.  Όμως σε περίπτωση που μιλάμε για ένα ενεργειακά μικρότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρειάζεται από 13 kWh έως και 16 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, το λειτουργικό κόστος μειώνεται σημαντικά και είναι μειωμένο περίπου κατά 30% περίπου, δηλαδή από 3,5 ευρώ έως 4,3 ευρώ. 

Αν παράλληλα αξιοποιηθεί για τη φόρτιση το μειωμένο νυκτερινό τιμολόγιο, τότε έχουμε ακόμη μεγαλύτερη μείωση, ενώ δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι μπορεί να επιλεγεί και άλλο πάροχος που ενδεχόμενα να είναι φθηνότερος, μέσα στο φάσμα της ελεύθερης αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η αξία της ενέργειας που θα δαπανηθεί θα εντοπίζεται στην αξία περίπου δύο λίτρων βενζίνης για να διανύσει 100 χιλιόμετρα. Τιμή υπερβολικά χαμηλή, αν αναλογιστούμε ότι ακόμη και τα αυτοκίνητα πόλης έχουν καταναλώσεις πάνω από τα 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και για την ίδια απόσταση θα χρειαστεί να δώσουν σε καύσιμα αν είναι βενζίνης ο κινητήρας το λιγότερο 7 ευρώ και αν είναι πετρέλαιο το λιγότερο 6. 

Πόσα και ποια είναι τα σημεία φόρτισης στην Ελλάδα - Τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη

Αποτρεπτικός παράγοντας για όσους θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποτελεί το γεγονός ότι δεν είναι τόσο ανεπτυγμένο το δίκτυο σημείων φόρτισης στην Ελλάδα, όσο αντίστοιχα σε άλλες χώρες της Ευρώπης όπως η Σουηδία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που διαθέτει η Ένωση Ευρωπαϊων Κατασκευαστών (ACEA), το 2020 η χώρα μας διέθετε 252 δημόσιους σταθμούς φόρτισης ενώ συνολικά μαζί με τους ιδιωτικούς ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου συναντά μόλις 0,2 σημαί φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα, αριθμός που είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη.

Πληγή παραμένει ακόμα σε όλη την Ευρωζώνη και ο χαμηλός αριθμός κατάλληλων σημείων γρήγορης φόρτισης.  Από τους περίπου 225.000 δημόσιους φορτιστές που υπάρχουν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μόνο 25.000 είναι κατάλληλοι για γρήγορη φόρτιση. Δηλαδή, μόνο ένα στα εννέα ευρωπαϊκά σημεία φόρτισης διαθέτει γρήγορο ταχυφορτιστή με χωρητικότητα άνω των 22 kW. Τα υπόλοιπα σημεία φόρτισης διαθέτουν ταχυφορτιστές με χωρητικότητα ίση ή και μικρότερη των 22 kW.

Από τον κανόνα δεν ξεφεύγει και η χώρα μας οι οποία διαθέτειθ μόνο 22 σταθμούς που είναι είναι άνω των 22KWh. Φυσικά, σε κάποια σημεία στο εθνικό οδικό δίκτυο έχουν τοποθετηθεί ταχυφορτιστές μεγαλύτεροι, έτσι ώστε οι κάτοχοι των ηλεκτρικών οχημάτων να μπορούν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να ανακτήσουν τη χαμένη ηλεκτρική ενέργεια. Η ταχύτητα φόρτισης είναι σημαντική για τον οδηγό που κάνει ταξίδια, καθώς δεν θέλει να χάσει πολύτιμο χρόνο περιμένοντας τη φόρτιση της μπαταρίας.

«Για να πείσουμε περισσότερους πολίτες να πάνε ηλεκτρικά, πρέπει να αφαιρέσουμε όλη την ταλαιπωρία που σχετίζεται με τη φόρτιση», δηλώνει ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema και προσθέτει: «Οι άνθρωποι πρέπει να συναντούν πολλούς φορτιστές στο καθημερινό περιβάλλον τους και αυτά τα σημεία φόρτισης πρέπει να είναι γρήγορα και εύκολα στη χρήση για να αποφασίσουν τη μετάβασή τους στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και να μη βλέπουν μεγάλες ουρές». Έτσι, με επιστολή, η ACEA προτρέπει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να ενισχύσει σημαντικά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη μπορεί να δημιουργήσει ένα πυκνό δίκτυο υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων επαρκών αριθμών ταχυφορτιστών σε κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ έως το 2030.

Η Γερμανία, για παράδειγμα, από τους 37.213 φορτιστές που διέθετε το 2020, γρήγοροι είναι μόλις οι 7.325. Στην Ολλανδία από τους 1008 γρήγοροι είναι οι 283, στην Ισλανδία από τους 736 γρήγοροι είναι οι 254, στην Ιταλία από τους 11.842 γρήγοροι είναι οι 1.231, στην Πολωνία από τους 1.039 γρήγοροι είναι οι 652, στην Πορτογαλία από τους 1.976 γρήγοροι είναι οι 494, στην Ισπανία από τους 5.279 γρήγοροι είναι οι 2.128 και στη Σουηδία από τους 8.804 γρήγοροι είναι οι 1.566.

Αυτό που θα πρέπει να επισημανθεί είναι ότι ενώ αρχικά οι εταιρείες στην Ελλάδα που τοποθέτησαν ταχυφορτιστές είχαν υψηλή χρέωση στην κιλοβατώρα, η οποία σε πολλές περιπτώσεις έφθανε τα 0,50 ευρώ ανά KWh, ο ανταγωνισμός κατάφερε να μειώσει τη τιμή της φθάνοντας μέχρι και το ποσό των 0,30 έως 0,35 ευρώ. Αυτές οι τιμές αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω το επόμενο διάστημα, όταν θα υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός ή όταν μπουν πιο έντονα στην ηλεκτροκίνηση οι δήμοι και οι περιφέρειες που ενδεχομένως να παραχωρούν τη φόρτιση σε τιμές κόστους ή και σε μερικές περιπτώσεις δωρεάν.

Η αυτονομία

Η μέση αυτονομία οδήγησης των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται σταθερά με την πάροδο του χρόνου. Το 2020, η μέση αυτονομία για ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν περίπου 350 χιλιόμετρα, από 200 χιλιόμετρα που ήταν το 2015 και σύμφωνα με προβλέψεις αυτή αναμένεται να ανέβει πολύ σύντομα.

Από την άλλη η μέση ηλεκτρική αυτονομία των plug-in υβριδικών μοντέλων παρέμεινε σχετικά σταθερή περίπου 50 χιλιόμετρα τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες που αναφέρουν ότι δεν χρειάζεται μεγαλύτερη αυτονομία σε αυτού του τύπου αυτοκίνητα, καθώς ο μέσος όρος των χιλιομέτρων που διανύει ένας Ευρωπαίος οδηγός βρίσκεται κοντά σε αυτά τα χιλιόμετρα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντισταθμίζουν το παραπάνω με το γεγονός ότι αν θα αναγκαστούν να μεγαλώσουν την αυτονομία θα χρειαστεί μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία, άρα περισσότερο βάρος και μεγαλύτερο κόστος για την αγορά του. Αντίθετα τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, η οποία κοστίζει παράλληλα και παραπάνω. 

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση από τους κατασκευαστές

Είναι γεγονός ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αγκαλιάσει τα τελευταία χρόνια την ηλεκτροκίνηση, γιατί θέλουν να μειώσουν το συνολικό αποτύπωμα των μοντέλων τους στον πλανήτη, να δείξουν έμπρακτα την περιβαλλοντολογική τους συνείδηση, αλλά και να πετύχουν τα χαμηλά όρια εκπομπών ρύπων ώστε να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ανεβάσει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά, σχετικά με τα ηλεκτρικά μοντέλα και θέτουν νέες προοπτικές πέραν του 2025. Περισσότεροι από δέκα από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτου ανακοίνωσαν ότι θα βγάλουν στην παραγωγή τα επόμενα χρόνια μόνο ηλεκτρικά μοντέλα. Συγκεκριμένα η Volvo θα βγάζει στην παραγωγή μόνο ηλεκτρικά μοντέλα από το 2030 και μετά. Όμοια θα πράξει και η Ford στην ευρωπαϊκή αγορά. Η General Motors σχεδιάζει να βγάζει στην παραγωγή μόνο ηλεκτρικά από το 2035, ενώ το γκρουπ Volkswagen στοχεύει σε 70% πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και 50% στην Κίνα έως το 2030. Τέλος και ο όμιλος Stellantis στοχεύει και αυτός σε 70% πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και 35% στις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια.

Μόνο πέρσι βγήκαν στην παραγωγή περίπου 370 νέα ηλεκτρικά μοντέλα σημειώνοντας αύξηση 40% σε σχέση με το 2019. Φέτος τα μοντέλα έχουν γίνει περισσότερα και πλέον η ηλεκτροκίνηση παίζει πρωτεύοντα ρόλο στις επιλογές των οδηγών. Υπάρχει πληθώρα μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες, με μεγαλύτερη έμφαση στα SUV όπου υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση και συνεχώς κερδίζουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Πλέον ο χώρος της αυτοκίνησης βρίσκεται και επίσημα σε τροχιά εξηλεκτρισμού.


Πηγή:imerisia

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια